Het DeLaMar Theater

Onder Koninklijke belangstelling is op 28 november Amsterdam's nieuwe trots het DeLaMar theater geopend. Een compleet nieuw eigentijds theater met twee zalen van elk ruim 1500 stoelen in het hart van Amsterdam. Audio Electronics Mattijsen (AEM) verkreeg de eervolle opdracht voor alle audio installaties in het DeLaMar. Ook voor AEM een bijzondere, historische locatie.

DeLaMar Theaters kiest voor AEM en Meyer Sound
In samenwerking met adviseur PBRI omschreven Bo Bruijs en Dennis Slot een ambitieus ontwerp met breed inzetbare audio systemen. Zowel infrastructuur als luidsprekersystemen dienen van het hoogste nivo te zijn, en geschikt voor de meest uiteenlopende producties welke het DeLaMar gaat brengen. Begin 2010 won AEM het lange selectieproces als projectleverancier van alle audio installaties. Bestaande uit onder meer bijna 100 Meyer Sound luidsprekers, AVID Venue mengtafels, Riedel digitale intercom en Wisycom draadloze microfoons. De jarenlange ervaring van AEM als gespecialiseerd project leverancier speelde een essentiele rol in de aanbestedingsprocedure.

Wim Sonneveld zaal
Voor de "grote" Wim Sonneveld zaal werd gekozen voor een Meyer Sound M'elodie Compact Array systeem voor links-, rechts- en center-cluster en als balkon delay (totaal 36 stuks). Voor sub aanvulling werden vier 700-HP's in een lijn gevlogen. De nieuwe 500-HP subs vullen de laagste frequenties voor de zaalstoelen aan. Voor under balcony, front fill en infills werden respectievelijk de compacte M1D array module, de nieuwe ultra-compacte UP-4XP luidspreker en de UPJ-1P geselecteerd. Aansturing vindt plaats vanuit een Galileo 616/Galileo 408 Loudspeaker Management System, met custom made preset bedieningsmodule.

Met Riedel intercom, AVID mengtafel en de Wisycom draadloze microfoons werd bewust gekozen voor het hoogst haalbare. De F.O.H. console is een AVID Venue SC48 64 kanaals digitale tafel. De Wisycom MRK950 draadloze microfoons zijn niet alleen maximaal toekomst-bestendig (elk systeem kan over de hele UHF-band opereren), maar bieden ook een combinatie van Schoeps kapsels op de handhelds, mooie licht titanium beltpacks en bewezen betrouwbaarheid in zeer drukke RF omstandigheden (zoals omgeving Leidseplein).


Mary Dresselhuys zaal

Ook de "kleine" zaal werd voorzien van een Meyer Sound systeem, op basis van de populaire point-source UPQ-1P (L|R) met een M'elodie aray center cluster. 700-HP subs nemen het laag voor rekening, met UPJunior, MM-4XP en M1D als diverse fills. Processing is wederom via een Galileo 616 Loudspeaker Management System.


Vanwege de ambitieuze planning is het project in recordtijd door het AEM Installatie team gerealiseerd. Mede gezien de omvang van het totale project, waaronder de uitgebreide analoge- én digitale infrastructuur, een hele prestatie!






DeLaMar en drie generaties
(Audio Electronics) Mattijsen
AEM is natuurlijk bijzonder trots tot leverancier te zijn verkozen van dit prestigieuze project, welke een prachtige afsluiter is voor een uiterst succesvol 2010 (Soldaat van Oranje, Petticoat, Theater de Maaspoort, de huldiging Museumplein etc.). Het DeLaMar Theater heeft echter een bijzondere betekenis voor het bedrijf Audio Electronics Mattijsen:

Direct vanaf de opening in 1947 van het toenmalige De La Mar theater was Joop Mattijsen als toneelmeester voor o.a. Cabaret Wim Sonneveld, Wim Kan, Toon Hermans e.a. met grote regelmaat in het De la Mar  (vanaf 1950 het Nieuwe de la Mar Theater geheten) te vinden. Zijn zoon Johan Mattijsen kwam in 1961 als geluidstechnicus in dienst van Cabaret Wim Kan, welke regelmatig maanden achtereen in het Nieuwe de la Mar stond. Het was dan ook op deze locatie waar Johan experimenteerde met zelfbouw mengpanelen, -luidsprekers en kostbare condensator microfoons. De resultaten werden niet alleen omarmd door meneer Kan. Artiesten als Wim Sonneveld, Toon Hermans, Paul van Vliet, Bram en Freek's Neerlands Hoop en vele theaters werden vanwege de toentertijd vooruitstrevende geluidsinstallaties klant van: “Geluidstechnisch Bureau Mattijsen“, de voorloper van Audio Electronics Mattijsen.

Rond 1980 begint Johan, na ondermeer bij de EMI-studio's in Heemstede te hebben gewerkt, weer voor zichzelf als Wim Kan Johan vraagt om wederom het geluid te doen. Een ideale combinatie waar Johan 's avonds de voorstelling kan draaien en overdag kan werken aan AEM. Tournees worden afgewisseld met steeds langere perioden in de la Mar. (klein-) Zoons Eric en Roland (dan ca. 8 en 12 jaar) gaan vaak mee naar de la Mar en slapen regelmatig tijdens de 2e voorstelling in de kleedkamers.

In 2000 nemen Eric en Roland Mattijsen het bedrijf over en gaan Johan en Geeke met pensioen. Eric en Roland, en zeker niet minder Johan en Geeke Mattijsen, kijken in 2010 met extra trots terug op de prestatie van het voltallige vijftien man sterke AEM team in het DeLaMar theater. Al drie generaties actief in het DeLaMar, totaal 50 jaar theatergeluid.

 



Nieuwsflits

AEM vertegenwoordigt al weer 15 jaar Meyer ...

Pieterskerk Leiden kiest voor Meyer Sound ...

Black Friday Sale 25-11 aanbiedingen en ...

IBC Locatie Audio avond - 9 september ...

The Waterhole investeert wederom in Meyer Sound. ...

Filmfestival met Meyer Sound Leopard ...

Nieuws archief  

Doorzoek nieuwsarchief

Meld u aan voor onze Nieuwsflits